عوامل موثر بر قیمت قوطی پروفیل
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه:

قیمت پروفیل در چند دهه گذشته از ثبات نسبی برخوردار بوده است زیرا در گذشته کشورهای توسعه یافته تامین کننده و تولید کننده اصلی پروفیل در جهان بودند، اما امروزه شرایط متفاوت است. کشورهای در حال توسعه عموماً دارای اقتصاد ضعیفی هستند و قیمت ارز در این کشورها با تغییرات زیادی روبرو است، همه این عوامل پیش بینی را دشوار کرده است و تحلیل قیمت پروفیل برای بسیاری از مشاغل مرتبط با قطعات فولادی بسیار مهم است.

پروفیل چیست؟

اولین و مهمترین چیز در بازار فولاد این است که ماهیت پروفیل و کاربردهای آن را بشناسید. پروفیل ها قطعات بلند و معمولا توخالی هستند که از فلز (به ویژه آهن) ساخته می شوند. از این محصولات برای ساخت قاب و سایر قطعات مورد نیاز استفاده می شود. به طور کلی دو نوع پروفیل صنعتی و ساختمانی وجود دارد. پروفیل های ساختمانی در صنعت ساختمان سازی، در و پنجره سازی و … کاربرد دارند و پروفیل های صنعتی در صنایع خودروسازی و کشتی سازی نیز کاربرد دارند.

انواع پروفیل

پروفایل ها را می توان در انواع مختلفی تقسیم کرد. یکی از روش های تفکیک پروفیل ها در شکل مقطع آن ها است. روش دیگر برای دسته بندی پروفیل ها توجه به باز یا بسته بودن شکل مقطع است. اگر دو لبه ورق به هم برسند پروفیل را بسته و در غیر این صورت پروفیل باز نامیده می شود. به عنوان مثال تیرها، نبشی ها و ناودانی ها از انواع پروفیل های باز و لوله ها نمونه هایی از پروفیل های بسته هستند.

پروفیل ها را نیز می توان بر اساس موادی که از آن ساخته شده اند گروه بندی کرد. پروفیل های فولادی، پروفیل های آلومینیومی، پروفیل های گالوانیزه و پروفیل های UPVC نمونه هایی از انواع بسیار رایج پروفیل ها هستند که در ساختمان سازی نیز کاربرد فراوانی دارند.

مشخصات فنی پروفیل

همان طور که گفته شد پروفایل ها انواع مختلفی دارند و هر کدام دارای ویژگی های خاصی هستند. به همین دلیل است که نمی توان مشخصات فنی همه انواع آن ها را در این مقاله بیان کرد. بر همین اساس به عنوان نمونه به مشخصات فنی قوطی پروفیل که یکی از پرکاربردترین انواع این نوع مقاطع فولادی می باشد اشاره می کنیم:

  • قوطی ها، پروفیل های توخالی بسته ای هستند که مقطع آن ها دارای اشکال هندسی مربع و مستطیل است. مصرف کنندگان با توجه به میزان مصرف خود می توانند انواع قوطی آهنی را از مراکز خریداری کنند.
  • تولید آن ها به طور کلی با استفاده از روش نورد گرم انجام می شود.
  • قوطی ها با مقطع مربع دارای اندازه های ۶۰*۶۰ تا اندازه ۲۷۰*۲۷۰ میلی متر هستند.
  • پروفیل ها و قوطی ها با مقطع مستطیلی دارای ابعاد ۱۰۰*۴۰ تا ۳۰۰*۱۳۵میلی متر هستند.
  • قوطی هایی که اندازه بزرگی دارند به قوطی ستونی معروف هستند. قیمت قوطی ستونی با توجه به کاربردهای این نوع قوطی در صنعت یکی از عوامل مهم در برآورد هزینه های بسیاری از سازه های صنعتی می باشد.
  • به طور کلی قوطی های آهنی در هر سایز با توجه به وزن هر شاخه فروخته می شود.

وزن انواع پروفیل چگونه محاسبه می شود؟

برای به دست آوردن وزن پروفیل سبک و پروفیل سنگین، ابتدا باید تراکم مواد مورد استفاده در ساخت پروفیل را بدست آورید. برای ساخت پروفیل ها از مواد فولادی، آلومینیومی و آهنی استفاده می شود که هر کدام چگالی متفاوتی دارند. سپس باید طول پروفیل و اندازه دقیق مقطع آن را بدست آورد. برای مثال برای محاسبه وزن پروفیل قوطی که نوعی پروفیل سبک است، ابتدا باید چگالی آهن را در سطح مقطع پروفیل ضرب کنید. مقطع شامل طول و عرض بر حسب سانتی متر و ضخامت پروفیل بر حسب میلی متر می باشد. قیمت پروفیل قوطی با توجه به ابعاد سطح مقطع، ضخامت پروفیل و طول شاخه پروفیل و برند سازنده محاسبه می شود.

پروفیل ساختمانی فولاد 369

قیمت پروفیل

قیمت پروفیل یکی از اطلاعات مهمی است که مصرف کنندگان برای خرید انواع پروفیل باید از آن آگاه باشند. آن ها پس از اطلاع از قیمت روز قوطی پروفیل قادر به انتخاب درست و مدیریت دقیق امور مالی خود خواهند بود. در واقع اطلاع از قیمت مقاطع فولادی مورد نیاز یک سازه در کنار آگاهی از ویژگی ها و کاربردهای آن محصول به سازندگان کمک می کند تا بتوانند مواد اولیه را به اندازه و حساب شده خریداری کنند. قیمت هر نوع پروفیل از جمله قوطی پروفیل به مشخصات فنی پروفیل و قوطی بستگی دارد. مشخصاتی مانند اندازه های مختلف قوطی پروفیل، وزن، ابعاد، جنس، کیفیت ساخت و نوع پروفیل از جمله عواملی است که قیمت این نوع مقاطع فولادی را تعیین می کند. کیفیت ساخت این محصولات نیز به کارخانه های تولیدی آن ها مربوط می شود و به همین دلیل امکان تفاوت قیمت برای محصولات کارخانه های مختلف وجود دارد.

عوامل موثر بر قیمت نهایی پروفیل

تاکنون به ماهیت و همچنین عملکرد کلی پروفیل ها در زندگی مدرن بشر پی برده ایم. حال بهتر است به موضوع اصلی این مقاله یعنی عوامل موثر بر قیمت نهایی پروفیل ها بپردازیم.

  • کاربرد پروفیل

همانطور که قبلا ذکر شد پروفیل ها به دو دسته ساختمانی و صنعتی تقسیم می شوند. این دو نوع پروفیل تفاوت هایی در کاربرد با یکدیگر دارند، زیرا مشخص است که ضخامت و نوع ساخت آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است.

  • کارخانه سازنده

مورد بعدی که می تواند تاثیر زیادی در قیمت پروفیل ها داشته باشد مربوط به کارخانه سازنده آن پروفیل می باشد. در گذشته اکثر کشورهای پیشرفته و صنعتی می توانستند پروفیل تولید کنند و به همین دلیل تعیین کننده اصلی قیمت بودند. اما امروزه کشورهایی که دارای معادن آهن و آلومینیوم و به طور کلی معادن فلز هستند، تولید کننده و صادرکننده اصلی این فلزات هستند. بنابراین، به عنوان مثال، پروفیل های تولید شده توسط یک کارخانه یا یک کشور ممکن است گران تر از پروفیل های تولید شده توسط کارخانه های دیگر باشد.

  • توپر و توخالی بودن پروفیل

معمولاً پروفیل ها را به صورت لوله های توخالی تولید می کنند تا وزن کمتری داشته باشد و میزان فلز مصرفی در آن ها کاهش یابد، این روش باعث کاهش قیمت آن ها نیز می شود. اما گاهی پیش می آید که مشتری درخواست پروفیل کامل می کند و البته این مدل از پروفیل های سفارشی می تواند قیمتی بسیار بالاتر از پروفایل های معمولی داشته باشد.

  • وزن پروفیل

آیتم بعدی تاثیر گذار در قیمت قوطی های پروفیل وزن آن ها است. به طور کلی از نظر وزن پروفیل ها دو نوع پروفیل سبک و سنگین داریم که هر کدام می توانند تراکم های متفاوتی داشته باشند. برای تعیین دقیق قیمت پروفیل ابتدا تراکم آن قطعه را به دست می آورند و سپس سطح مقطع پروفیل را محاسبه می کنند. در نهایت سطح مقطع در تراکم ضرب شده و با توجه به استانداردهای کارخانه و عددی که از ضرب این دو بدست می آید، قیمت پروفیل قابل محاسبه است.

  • مواد تشکیل دهنده

مواد اولیه تشکیل دهنده پروفیل ها از دیگر عوامل مهمی است که می تواند بر قیمت آن ها تاثیر بگذارد. اما مواد اولیه شامل چه موادی است؟ مهمترین و اصلی ترین مواد، ضایعات آهن و سنگ آهن است که در حالت کلی به آن ها ضایعات آهن می گویند. افزایش یا کاهش موجودی این مواد می تواند مستقیماً بر قیمت آن ها تأثیر بگذارد.

  • هزینه حمل و نقل

مورد بعدی که می تواند تاثیر زیادی در قیمت نهایی پروفیل ها داشته باشد مربوط به هزینه های ارسال می باشد. به عنوان مثال ممکن است قیمت نهایی پروفیل ساخته شده در کارخانه x تومان باشد، اما زمانی که این پروفیل در شهر یا کشور دیگری به دست مشتری می رسد، قیمت آن به 2x رسیده است. بیشتر این تفاوت قیمت مربوط به هزینه های حمل و نقل مانند سوخت وسایل نقلیه (کشتی و کامیون) است.

پروفیل ساختمانی فولاد 369

  • نوسانات عرضه و تقاضا

مورد بعدی در مورد نوسانات مربوط به عرضه و تقاضا است. هر چه تقاضا در بازار افزایش یابد و به سطحی بالاتر از عرضه برسد، قیمت پروفیل ها نیز افزایش می یابد. در ضمن اگر میزان تقاضا کمتر از میزان عرضه باشد قیمت پروفیل نیز کاهش می یابد.

  • تورم

تورم در برخی کشورها معنایی ندارد زیرا نزدیک به صفر است. این در حالی است که در ایران نرخ تورم به صورت روزانه افزایش یافته و تاثیر زیادی بر قیمت های مختلف دارد. با توجه به افزایش تدریجی و مستمر تورم در بازار می توان انتظار افزایش قیمت پروفیل را نیز داشت.

  • نوسانات ارزی

موضوع بعدی مربوط به نوسانات ارز است. افزایش و کاهش قیمت دلار در ایران به دلیل اینکه یک ارز بین المللی است و خرید و فروش پروفیل به صورت مستقیم با آن انجام می شود، تاثیر عمده و مستقیمی بر قیمت نهایی پروفیل دارد.

  • نوع ورق پروفیل

همانطور که قبلا ذکر شد دو نوع پروفیل سبک و سنگین وجود دارد که هر کدام می توانند برای هدف خاصی مورد استفاده قرار گیرند. در ساخت پروفیل های سبک از ورق سیاه و در ساخت پروفیل های سنگین از ورق روغنی استفاده می کنند. نوع ورق استفاده شده در ساخت پروفیل نیز تاثیر ویژه و مستقیمی در قیمت آن دارد.

اهمیت راهنمای خرید پروفیل

داشتن راهنمای خرید برای تهیه انواع پروفیل هم از نظر اقتصادی و هم از نظر ایمنی سازه اهمیت فوق العاده ای دارد. در صورتی که به دلیل ناآشنایی با انواع پروفیل، خرید قوطی پروفیل به اشتباه انجام شود، ضرر مالی و جانی زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. گاهی این آسیب ها می تواند روند اجرای یک پروژه را به طور کامل متوقف کند و کل سرمایه ساخت و ساز را از بین ببرد. این اشتباه با انتخاب نادرست این مقاطع فولادی از نظر مشخصات فنی پروفیل ها وهمچنین ناشی از بی توجهی به قیمت محصولات می باشد.

تشخیص قیمت پروفیل در سال جاری

همانطور که می دانید عوامل زیادی بر قیمت پروفیل و سایر مقاطع فولادی تاثیر می گذارد. از قیمت دلار و طلا گرفته تا وضعیت عرضه و تقاضای بازار و قیمت روز شمش فولاد، همه عواملی هستند که برای ارائه تغییرات در نرخ قیمت باید مورد توجه قرار گیرند. تغییرات قیمت برای هر بخش به طور جداگانه بررسی می شود. به عنوان مثال قیمت میلگرد در هفته گذشته افزایش یافت در حالی که قوطی و پروفیل روندی ثابت یا کاهشی داشتند. برای هفته جاری، این روند قطعا قابل پیش بینی نخواهد بود. در حال حاضر بازار وارد روند صعودی شده است که حاصل رشد قیمت دلار است. در ابتدا به نظر می رسد که افزایش قیمت محصولات فولادی تنها نتیجه افزایش قیمت دلار بوده است، اما اگر با دقت بیشتری نگاه کنیم متوجه می شویم که این افزایش ها ناشی از چندین عامل مختلف است که هر یک از آن ها که باید جداگانه بررسی شود. از جمله عوامل منفی موثر بر بازار می توان به آب و هوا و قیمت آهن در بازار جهانی اشاره کرد. در حال حاضر آینده بازار نامشخص است و نمی توان گفت در روزهای آینده چه روندی خواهد داشت، اما چیزی که ما امیدواریم این است که در هفته آینده بازار آرام شود و قیمت ها در اکثر مناطق کاهش یابد. می توان گفت رشد قیمت ها با توجه به روند قیمت دلار و قیمت محصولات فولادی در بازار جهانی تعیین می شود و نمی توان هیچ یک از این عوامل را صد در صد پیش بینی کرد. به همین دلیل برای بررسی وضعیت بازار پروفیل، عملکرد روزانه بهترین نتیجه را پیش رو خواهد داشت.

پروفیل ساختمانی فولاد 369

جمع بندی

به طور کلی در مورد عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت قوطی پروفیل صحبت کردیم که هر کدام به تنهایی می توانند در قیمت نهایی پروفیل ها تاثیر مستقیم بگذارند. برای اینکه در هنگام خرید پروفیل ها بهتر و دقیق تر متوجه قیمت آن ها شوید، بهتر است به موارد ذکر شده توجه کنید. البته فراموش نکنید که پروفیل های مورد نظر خود را از فروشگاهی خریداری کنید که از کیفیت محصولات آن مطمئن هستید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , پروفیل , قیمت پروفیل , قیمت روز پروفیل , قیمت آنلاین پروفیل , آخرین قیمت پروفیل , خرید پروفیل , پروفیل ساختمانی , خرید پروفیل ساختمانی , قیمت پروفیل ساختمانی , قیمت آنلاین پروفیل ساختمانی , قیمت روز پروفیل ساختمانی , آخرین قیمت پروفیل ساختمانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 268
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: